اخبار جامع تخصصي پزشكي و سلامت
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 6498
چت باکس

-تحريك سلول هاي استخواني

 ويتامين C در تحريك سلول هاي استخواني موسوم به استئوبلاست ها نقش دارد كه تا حد بالايي در حفظ مقاومت استخوان ها موثر است. البته دريافت ناكافي ويتامين C موجب ضعف توده هاي استخواني مي شود و احتمال نرمي استخوان و شكستگي افزايش پيدا مي كند.

-بهبود دهنده جراحتها

زماني كه بدن دچار زخم و جراحت مي شود، ويتامين C تاثير جدي بر روند بهبود آنها دارد. در واقع، اين ويتامين روند سنتز فيبرهاي كلاژن را تحريك مي كند كه موجب افزايش بافت هاي همبند در محل زخم مي شود، درنتيجه باعث بهبود زودتر خواهد شد اما در مقابل، در صورت كمبود ويتامين C، زخم ها دچار خونريزي مي شوند و روند بهبود بسيار كند خواهد شد.

-آنتي اكسيدان قوي

پوست حاوي مولكول هايي به نام راديكال هاي آزاد است كه براي سلولها و بافت هاي مختلف مضر هستند.

مقابله با اين مولكول ها به كمك تركيبات آنتي اكسيداني امكان پذير است و ويتامين C يكي از بهترين آنتي اكسيدان ها شناخته مي شود. اين تاثير ويتامين C مي تواند خطر بيماري هاي قلبي– عروقي و سكته مغزي را نيز كاهش دهد و تاثير قابل توجهي نيز در پيشگيري از سرطان ها دارد.

-تقويت سيستم ايمني

 ويتامين C نقش چشمگيري در تقويت سيستم دفاعي بدن دارد و به خصوص در درمان گلودرد و سرماخوردگي بسيار موثر است. همچنين تشكيل گلبولهاي سفيد را افزايش مي دهد و مانع بروز عفونت ها و التهابات مي شود. از طرفي، در سنتز ناقل هاي عصبي و توليد انرژي نقش دارد. البته ويتامين C علاوه بر موارد ذكر شده، در بهبود عملكرد مغز، سوخت و ساز چربي ها، كاهش خستگي جسمي و ذهني و جذب بهتر آهن در بدن نيز نقش دارد .

نكاتي براي حفظ ويتامين C

-گرما و پخت منابع اين ويتامين همراه با آب زياد، سبب از بين رفتن ويتامين C ميشود. به همين دليل بهتر است اين گروه از خوراكي ها با مقدار كم آب و در مدت كوتاه پخته شوند. پخت در مايكروويو و بخارپز كردن از جمله بهترين روشها خواهند بود. البته به طور كلي مصرف سبزيجات خام برتري دارد زيرا مقدار بيشتري از اين ماده مغذي حفظ مي شود.

-ميوه و سبزي ها را بايد تازه مصرف كرد زيرا مقدار ويتامين C آن به تدريج پس از ۳ تا ۴ روز كاهش پيدا مي كند.

-در مصرف ميوه ها و سبزيجات خساست به خرج ندهيد و البته منابع متنوع شان را ميل كنيد.

-اگر نيمي از ويتامين C موجود در خوراكي ها در محيط قرار گيرد، پس از ۲۴ ساعت از بين مي رود. و ميوه ها و سبزيجات تازه از نظر مقدار ويتامين نسبت به انواع منجمد برتر هستند.

-ميوه ها و سبزيجات را درست پيش از مصرف پوست بگيريد. و هنگام شستشو آنها را بدون غوطه رو كردن در آب بشوييد .

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۰۳:۵۶ ] [ Shiny eyes ]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By bigsite :.

درباره وبلاگ

مطالب جديد در زمينه پزشكي را در اينجا بخوانيد.
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
امکانات وب